جورچین دکور

همشهری آنلاین، سمانه معظمی: سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادن کرده که از هر سه گانه نفر، یک نفر درون جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارد که این می تواند ابتلا بوسیله بیماری هایی مانند وبا، حصبه، تراخم و بیماری های روده را درپی داشته باشد. بنابراین راهکارهای مختلفی در دنیا بخاطر مهار این معضل پیشنهاد و ایفا شده است؛ از جمله دستگاه های خودپرداز آب.

در ایران نیز حدود دو سال پیش این دستگاه ها در استان هایی مانند گیلان و سمنان عرضه شد که البته بعد از مدتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان مصونیت آب توزیع شده در آن ها را رد کرد. داخل سمنان همچنین دستگاه خودپرداز آب سال ۹۶ تو روستای فرومد فعال شد، ولی بعد از چند ماه استقبال مردم از این وسیله به دلیل کمبود کیفیت آب آن، کاهش یافت. اما مصرف این دستگاه ها در کشورهای دیگر آسیایی بوسیله چه رخ است و اصلا خودپردازها چه مزیت ها و معایبی دارند؟

تجربه سه کشور توسعه نیافته

بوسیله گزارش سایت خبری دیوکس، هند، اوگاندا و بنگلادش از عموم کشورهایی هستند که پاره مخصوص در کنار راه اندازی های مردم نهاد با خلق مایه هایخودپرداز آب بوسیله مبارزه با بغرنج افت دسترسی بوسیله آب سالم رفته اند.  

این وسیله ها که با انرژی خورشیدی فقره می کنند و آب باران را جمع آوری و تصفیه می کنند، ۲۴ ساعته فعال هستند و مردم می توانند کارت مورد نیاز آنها را  از باجه ها و فروشگاه های کوچک تدارک کنند. بوسیله محض شارژ کارت می قابلیت آن را درون مایه استراحت داد و آب دریافت کرد که قیمت آن تو هر کشور متفاوت است؛ برای مثال داخل اوگاندا قیمت هر لیتر آب ۱۳ صدم دلار و درون بنگلادش کمینه از نیمه یک رسم است. این مایه ها روزانه ۱۲ هزار لیتر آب عرضه می کنند.

 “دنیس کیمبوگو”، موسس شرکت عرضه این دستگاه ها در مناطق شهری فقیرنشین اوگاندا گفت: این دستگاه ها امکان دسترسی بوسیله آب آشامیدنی تندرست را با یک قیمت کم ارزش فراهم کرده، ضمن این که تدارک آن نیز زمان بر تراشیدن.

 به گفته او، ارائه آب داخل ماشین خودپرداز یک سیاق با دوام و دوستدار محیط زیست است. نیز  مقرون بوسیله صرفه نیز هست؛ زیرا قیمت آن ۴۰ درصد  قیمت بطری آب در راسته است.

کیمبوگو ادامه داد: آدم اطمینان چندانی به خلوص آب لوله کشی شهری اوگاندا ندارند، زیرا که با آن که مطابق با استانداردهای بین المللی است، برخی تحقیقات نشان داده مقادیری سرب در آن وجود دارد.

“سابیرا جورسن”، رایزن آموزشی و حمایتی برنامه توزیع دستگاه های خودپرداز آب در بنگلادش گفت: این دستگاه ها آب را از چاه استخراج و نمک زدایی می کنند تا تبدیل به یک نوشیدنی سالم شود.

بوسیله گفته او، دسترسی و ارزش مناسب از مزایای این طرح است اما به تنخواه گذاری بیشتری حاجت دارد. زیرا نفقه بیع ونصب دستگاهای خودپرداز زیاد بالاست.

“آفتاب اوپل”، رئیس برنامه توسعه آب بنگلادش غصه گفت: تجربه نشان داده دستگاه های خودپرداز بخاطر مدیریت نوکری رسانی در مناطقی که با سقوط آب روبه رو هستند و مکان های عمومی بسیار مناسب است.

خرج های نگهداری

ولی یکی از بزرگ ترین چالش ها بخاطر مصرف از این دستگاه ها هزینه های نگهداری داخل بلندمدت، جدا از هزینه های معامله و اجرای ابتدایی است.

“ویکاس خسرو“،   یکی از مسئولان سازمان جهانی اشتی آب معتقد است: تنها دلیلی که باعث می شود دستگاه های خودپرداز آب درون آینده سزا نباشند خرج های نگهداری و تعمیر بالای آن است.  

همه افراد از طرح خودپرداز به نشانی یک راه محلول ایده آل استقبال نمی کنند. منتقدمان معتقدند این وسیله ها مصرف کنندگان را از حرکت دورانی اکوسیستم آب جدا کرده که این می تواند مشکل ساز باشد.

“هیمنشو تاکور”، موسس شبکه سد، رودخانه و انسان در جنوب آسیا  گفت: آب تنها یک کالا نیست، بلکه یک مدخل بسیار مهم از اکوسیستم است. مردم باید بتوانند در تامین آب سالم مورد نیاز خویشتن مشارکت کنند.

بوسیله پیشنهاد او می قابلیت به انسان محلی آموزش داد که چطور آب مورد نیاز خود را از باران مطمئن کنند یا آب را به قیافه بهترین مصرف کنند. به این نظم می استعداد زننده نم در حروف دسترسی بهتر و بیشتر به آب سالم قدم برداشت.

با این حال جرسن همچنان از دستگاه های خودپرداز آب دفاع می کند ولی می پذیرد که این تنها یک راهکار برای کمبود آب است. او پارسا است ذخیره سازی آب باران، ایجاد حوضچه های دارای فیلترهای شنی تصفیه آب و زراعت گیاهان از بین برنده آهن و آرسنیک تو آب می تواند در کنار دستگاه های خودپرداز به تامین بهترین آب کمک درنگ.
  • ۹۸/۱۰/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی