جورچین دکور

این روزها کمتر کسی را می توان در حوزه ی فناوری کشور پیدا کرد که نام آروان را نشنیده باشد. در چند سال گذشته، این شرکت جوان و متفاوت ثابت کرده است می استعداد با رویکردهای متفاوت مظفر بود و رشد کرد. بوسیله علاوه تلاش می کند اکوسیستم ابری کشور را برای سال های آینده شکل دهد. یکی از اقدامات آروان برای تشکیل اکوسیستم ابری، رویداد ابربازی است که دور مقدمه آن، چند هفته پیش با انتخاب آویشن های منتخب خاتمه یافت. 

بهمن سال گذشته و در گردهمایی بزرگی با عنوان «سوار پیاده شدن ابرها»، آروان اعلام کرد که رویداد ابربازی را بوسیله عنوان رقابتی برای ترقی ی محصولات مبتنی پیاده شدن سحاب برگزار می یواش. با وجود مسری کرونا، آروان این رویداد را برگزار کرد و درون جنین ی بازپسین که اواخر مهر برگزار شد، تیم های تر انتخاب شدند. این باهم اتحاد کردن با رویداد «ابربازی» در پی آن است تا علاوه بر شکل دادن به اکوسیستم ابری کشور، امکان کاربرد از محصولات نرم افزاری مبتنی به خشکی امدن ابر را که جای خالی آن ها احساس می شود، با ایجاد مارکت نماینده خواه بازارگاه ابری امکان پذیر نرم.

در همین زمینه، با یزدان یزدی زاده، معمار ابری آروان و مدیر پروژه ی ابربازی، به گفت وگو نشستیم تا از رویداد ابربازی و اتفاق های عارض داده در برگزاری این رقابت با حیات کرونا صحبت کنیم. 



بازار ابری کشور چقدر حجم دارد که آروان درصدد وضع اندازی مارکت پلیس برای عرضه ی محصولات شرکت های ثالث برآمده است؟

این سؤال را می توان از دو جنبه پاسخ عدل: ۱. مطالعه حجم میدان و رویکرد مالی؛ ۲. نگاهی رو به آینده و توسعه ی زیرساختی. پیش بینی می کنیم که حداکثر در دَه سال آینده عمده ی سرویس ها مبتنی بر سحاب خواهند بود؛ بنابراین، در ابر آروان به عنوان یکی از پیش گامان فناوری های ابری در قلمرو احساس کردیم که باید برای این موج تغییرات، اکوسیستمی خلق کنیم که اعضای آن به صورت غل وار با یکدیگر رابطه دارند و به نوعی هموار به یکدیگر هستند. خروجی و خراج ی نهایی این اکوسیستم را باید در مارکت پلیس یا بازارگاه اسفنج آروان نظر. 

مسئله ی مهم تر این است که داخل کشور تعداد متخصصان فناوری های ابری بسیار کم هستند و درواقع، به جرئت می توان گفت که تقریبا این طور تخصصی زیاد نایاب است. پس در وهله ی اول و پایه ای تر، در پی تربیت نیروی متخصص در حوزه ی ابری هستیم که ابتدا به نیازهای نرم افزاری شریک شدن های کنونی فعال تو حوزه ی بطی ء ادوات پاسخ دهند و رویکردی آینده نگرانه نیز بخاطر مهاجرت بوسیله فضای ابر داشته باشند. 

ابر آروان غرض گرفت با رویکردی پویا، آموزش و تربیت نیروها را درکنار ترقی ی محصولات ابرمحور با مصرف از رویداد ابربازی غصه زمان پیش ببرد. در رویداد ابربازی با برگزاری دوروبر های آموزشی، مفاهیم محور ای ابر را به همکاری کنندگان آموزش دادیم و با تأمین نیازهای زیرساختی، آنان را به تلاش برای ترقی ی محصولات کند افزاری متناسب با معماری ابری اغوا کردیم. همچنین علاوه بر ایجاد زیرساخت، تجربیات خود را در قالب مشاوره و منتورینگ دراختیار همکاری کنندگان قرار دادیم. مرحله ی سوم از ایجاد اکوسیستم ابری نیز داخل رویداد ابربازی موافقت افتاد؛ به راه ای که سعی کردیم مقدمات لازم را با خلق کردن محصولاتی حاضر کنیم که بازار امروز بوسیله آن ها نیاز دارد. 

درواقع، آروان بوسیله نشانی پلتفرمی سفید با تأمین زیرساخت موردنیاز برای تولید درخت سرو های درنگ افزاری ابری ایفای نقش می کند و در ازای این فرمان سهمی را از مالکیت تیم های شکل گرفته در ابربازی طلب نمی کند؛ بلکه با حمایت از تیم ها و کمک به آن ها از جنین ی ترقی تا معامله و پس از درآمدزایی، از گردش مالی ایجادشده به رسم مارکت پلیس ها سهم از معامله دریافت خواهد کرد.

چرا ابر آروان با اشراف به خلأ موجود، خویشتن توسعه ی محصولات مدنظر را برعهده نگرفته است؟ آیا کمبود نیروی انسانی متخصص دلیل توسعه ندادن این محصولات است؟

آروان مشارکت ترقی دهنده ی نرم افزار نیست؛ بلکه ارائه دهنده ی زیرساخت یکپارچه ی ابری است. به واسطه ی فعالیت ها و طیف مشتریان و رصد مداوم تغییرات در ایران و جهان، می توانیم حاجت بازار را پیش بینی و به شرکای کند افزاری مان اطلاع دادن کنیم. البته در حوزه های زیرساختی پذیرای محصولات ابری هستیم که خودمان نیز آن ها را توسعه داده باشیم. بخاطر مثال، یکی از آویشن های شرکت کننده در ابربازی امسال محصولات مبتنی بر PaaS ارائه می کرد که جزو محصولات مهم اسفنج آروان نیز به شمار می جوی. مثالی دیگر از شرکای فناوری ابر آروان، سرویس های «نفس نگاره» و «آوین» هستند که خدمات VoD مبتنی بر زیرساخت آروان عرضه می کنند. این درون حالی است که خودمان تو آروان سرویس VoD داریم؛ اما باتوجه به برخی از ویژگی های سرویس لحظه نگار، این سرویس دهنده را درکنار محصول سحاب آروان ارائه می کنیم.  

آیا اسفنج آروان بوسیله فکر بیع یا سرمایه گذاری در محصول بازپسین تیم های شرکت کننده درون ابربازی است یا نه؟

درحال حاضر نه، تو مقطع فعلی کمال مطلوب ما در جایگاه شرکت زیرساختی و با برگزاری رویداد ابربازی، ایجاد اکوسیستم و زیرساخت ابری با نگاهی آینده نگرانه است. هرچند شاید درون سال های آینده با تکلیف هرچه بیشتر اکوسیستم ابری ناحیه بوسیله این نتیجه رسیدیم که محصول نرم افزاری می تواند به ما در مسیر پیشرفت کمک کند و در این مرحله است که می توانیم به تنخواه گذاری  فکر کنیم. 



تیم ها و محصولاتی که در ابربازی تولد شدند، کدام جای خالی را انباشته می کنند؟

در دور اول، بیشتر بوسیله ظهر ابداع سازوکار بودیم. در این دور، داخل مجموع ۴۸ ایده را برای انتخاب دراختیار آویشن ها راحتی دادیم تا از بین ایده ها، محصولی را برای توسعه گزینش کنند. اسفنج آروان با بررسی ایده های مدنظر دو عامل «پیشنهاد آروان» و «منصب ی محنت ازنظر آروان» را تو نظر گرفته بود که قطعا در ابربازی بعدی، ضریب این دو عامل برای امتیازدهی به تیم ها متفاوت خواهد بود. 

دلیل اینکه این ضرایب در دور شروع بسیار تعیین کننده درون نظر گرفته نشدند، این بود که بیشتر بوسیله دنبال خلق ساختار بودیم؛ ولی از مراحل بعدی دو عامل مذکور بیش ازپیش در امتیازدهی به تیم ها تأثیرگذار خواهند بود. اکوسیستم ابری ایران به محصولات متنوعی احتیاج دارد و شکل گیری هرکدام از این تیم ها و خروجی محصول آن ها بخشی از این بازار را تأمین می درنگ. از ابربازی ۱۴ تیم محصول به وهله ی خروجی رسیدند و همچنان جای خالی برای محصولات جدید و متنوع بیشتر پاینده است.

شیوع کرونا چگونه برگزاری رویداد ابربازی را پایین تر تأثیر صبر داد؟ نکات مثبت و منفی تأثیرگذار روی تیم ها کدام اند؟ 

در برگزاری رویداد ابربازی چرخه ی بسیار مناسبی لباس گرفت که به علت عالمگیر کرونا و لزوم پاسداری فدایی نکات بود. البته این فرایند الان مطلوب بوسیله رویت می رسد. اتفاق خوبی که در برگزاری رویداد شاهدش بودیم، شکل گیری ابزارهایی بودند که پیش از این به رخساره بومی حیات نداشت و عالمگیر کرونا باعث شد تا بوسیله ظهر فراهم کردن این ابزارها باشیم. تا اینکه تصمیم پژمرده ایم درون آینده مجموعه ای از این ابزارها را ترقی دهیم تا بتوانیم فرایندهایی همانند ابربازی را با استعمال از این ابزارها پیش برد. 

البته قطعا برگزاری حضوری و فیزیکی رویداد ابربازی با بود طولانی نکات مثبت رمز شده زیاد بهتر بود؛ چراکه حتی اعضای فداکار آویشن های تشکیل شده اصلا همدیگر را حضوری ندیدند و تمام فرایند ی توسعه ی نرم افزار و ارتباط تیمی رمزی برگزار شد. ناگفته نماند کرونا باعث شد تعداد شریک شدن کنندگان نیز زیاد کاهش یابد؛ بوسیله طوری که از ثبت نام بدوی تا ثبت نام نهایی، کاهش ۵۰ درصدی متقاضیان را تماشاچی بودیم. 

چرا ثبت نام به صورت انفرادی بود و از ثبت نام تیمی خبری نبود؟ هدف آروان از نحو ثبت اشتهار چه بود؟

حیات تیم هایی که صرفا برای دریافت جایزه در رویداد ها و مشق های استارتاپی شرکت می کنند، باعث شد ثبت صیت مشارکت کنندگان به صورت انفرادی اجرا و پس از ثبت نام، بین افراد تیم سازی شود. تو پی شکل گیری آویشن هایی بودیم که تو آینده به کسب وکاری تبدیل شوند و در پیدایش و توسعه ی اکوسیستم نقش مثبتی برعهده بگیرند؛ از این رو، حتی اعطای بخشی از جوایز برای تیم ها منوط به دستیابی بوسیله اهدافی برملا شده است. درون همین زمینه، مجموعه های «شناسا» و «تریگ آپ» همچنین تو رویداد ابربازی حضور داشتند تا فرصت دگرگونی بوسیله کسب وکار فعال با سرمایه گذاری این مجموعه ها تسریع شوند. 

رویکرد آروان از برگزاری ابربازی صرفا گنجایش های روابط عمومی نبوده است؛ از این رو، سازوکار این رقابت را بوسیله سیاق ای طراحی کردیم تا هدف نهایی آماده سازی و تاسیس اکوسیستم ابری باشد که کسب وکارهایی برآمده از ابربازی داخل آن فعالیت می کنند. البته از دور بعدی درون رویت داریم ثبت شهرت تیمی را همچنین ممکن کنیم؛ هرچند فیلتری ژرف روی تیم های ثبت نام کننده اعمال خواهیم کرد تا تیم هایی که صرفا به دنبال جایزه هستند، از بخت کمتری برای ورود به هم چشمی برخوردار باشند. 

آیا شریک شدن کنندگان توانمندی شناسایی کردید که به دلیل قرارگرفتن در تیمی ضعیف، بخت دیده شدن را از مشت بدهند؟

بله، تیم هایی بودند که محصول بسیار مناسبی تو دست توسعه داشتند؛ اما به برهان اشتباه یک نفر در تیم، کاملا از دوچرخه ی رقابت خارج شدند. 



آیا بوسیله رویداد ابربازی به عنوان فرصتی بخاطر شناسایی و استخدام نیروهای متخصص نگاه کردید؟

خیر، یکی از قوانین شرکت درون ابربازی این بود افراد کالبد یکی از تیم های تر نمی توانند به آروان بپیوندند و به نشانی نیروی این شریک فعالیت کنند. تا اینکه تو زمان ثبت نام نیز، آروان رزومه ی افراد را با این طور دیدگاهی تجسس نکرد. البته از میان شرکت کنندگان تو تیم هایی که موفقیتی تصرف نکردند، افرادی برای فقره در آروان اطلاع دادن آمادگی و رزومه های خود را نیز ارسال کردند؛ ولی باید به این نکته رمز کنم که شریک شدن تو رویداد ابربازی امتیازی درون تخمین این افراد برای استخدام تو آروان بوسیله شمار نمی رود.

۴۸ ایده ی نهایی از بین ۱،۴۰۰ ایده ی اولیه با چه معیاری تفویض شدند؟ 

بخاطر انتخاب ۴۸ ایده ی نهایی که برگرفته از محصولات جهانی بودند، چندین جنین به غربالگری دست زدیم. در مرحله ی اول، بیش از ۱،۴۰۰ ایده را با مصرف از ۱۱ پارامتر رتبه بندی کردیم که جزو عوامل برگزینی در سطح بین المللی هستند. ۱۰۰ ایده ی اولیه باخبر مرحله ی دوم انتخاب شدند و تو مرحله ی دوم پس از شناسایی ۸ پارامتر برای سناریوهای داخلی، به ۱۰۰ ایده ی مقدم نمره دادیم که با اعمال فیلتر جدید، رتبه ها تغییر کردند. در جنین ی نهایی، براساس نظر ۱۳ متخصص حوزه ی ابری، اولویت بخاطر ترقی ی محصولات را درون ۲۷ دسته ی مرتبط با فناوری های ابری جویا شدیم و پس از اعمال نظر مدیران آروان، ۴۸ ایده ی نهایی آماده شد. 

چه عواملی در انتخاب تیم های افضل مدنظر قرار گرفت؟

داوران بخاطر گزینش تیم های برتر اول مستندات فنی محصولات کامل تیم ها را یک هفته پیش از روز داوری بررسی کردند و پیاده شدن مبنای چک مسوده تهیه شده، امتیازهای مدخل فنی به آویشن ها و محصولات داده شد. در قدم بعدی، محصولات کامل این آویشن ها آزمایش و ازنظر کارایی تخمین شد. داخل گام آخر و در دو روز داوری، هر تیم داخل نمایش ای اسکایپی که بوسیله منظور پاس پروتکل های بهداشتی درنتیجه ی عالمگیر کرونا ایفا شد، محدودیت های محصول و موضع آن تو میدان را نمایش کرد.



باتوجه به اینکه دور دوم رویداد ابربازی استراحت است اواخر پاییز شروع شود، کدام تجربیات برگرفته از دور اول باعث ایجاد تغییرات داخل دور دوم خواهد شد؟

از ابتدای برگزاری رویداد ابربازی، سندی تهیه کردیم که در آن، تمام نکته ها و درس های آموخته شده در طول برگزاری این دوروبر را ثبت کرده ایم. این سند مجموع طولانی تجربیاتی است که تو برگزاری رویداد ابربازی کسب کردیم؛ اما نکاتی که باید درون دوره های اینده درون رویت داشته باشیم، توجه مضاعف به توانایی افراد در برقراری ارتباط با سایر اعضای تیم است. درضمن، درون دوره های بعد اینده ما به عنوان برگزارکننده رویداد ابربازی فاصله ی بیشتری از تیم ها خواهیم داشت تا اعضای تیم بتوانند با نجات بیشتری درباره ی سیاست و استراتژی آویشن خود تصمیم بگیرند. بیشتر بخوانید:برندگان جایزه شقه میلیارد تومانی فتنه ابربازی برگزینی شدندابرآروان ۲۰ نرمی مراسم اختتامیه رویداد ابربازی را برگزار می کندگفت وگوی زومیت با پشوتن پورپزشک؛ خدمات لجستیک پادرو چیست؟گفتگو با انوشه انصاری، ابتدایی فضانورد ایرانی؛ چرا همه باید زمین را از فضا ببینند؟سامانه رادار ابرآروان با امکان دسترسی به سابقه ارتباطی دیتاسنترها به روز شد
  • ۹۹/۰۷/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی